söndag 1 februari 2009

Viltspår, Fiske & Agility

I fredags åkte jag till Borås Bk för att prova viltspår. Så jag mötte upp Inger & Eva som skulle lotsa & lära mig detta. Alla som jag diskuterat ämnet viltspår med säger att det är otroligt roligt och hundarna verkar bli galna av de.
Så med stora förhoppningar drog jag min klöv och la ett blodspår på ca 150m med en vinkel. Vi har ju inte spårat så jätte mkt och har aldrig lagt i sådan vinkel och det var inte meningen med vinkeln men man kunde inte ta sig fram så därför blev det väldigt tvärt.
Först följde jag med Inger & Jacko på deras spår så jag fick se lite. Och sedan var det dags för vår tur. Och min lilla Snuzertjej Dana förstod precis vad som skulle ske så iväg vi for. Hon var verkligen taggad och som alltid väldigt nogrann så när vi kom till vinkeln trodde jag att hon skulle tappa lite och slå en lov men inte då.... Hon bara vände tvärt och fortsatte rakt fram.
Jättekul att se! Så tillslut kom hon fram till klöven... Men nja den var hon lite mer tveksam till men även det kan ju ändas!
Men det roligaste var att se Ussi vampyren som var urtaggad och bar sin klöv och skulle nog gärna tagit alla andras också. Även Jacko tuggade och bar sin :).
Tack speciellt Inger för blod och klövar!

På lördagen fortsatte vi i vildmarksteamat för helgen med att fiska sprätt med Ann & Martin. Vi sprang som galningar de få ggr som det faktiskt small men en gädda var allt som blev. Men alla hundar hade jätte kul ihop & vi grillade massa god mat :). Så det blev ngr timmar ute i natur även denna dagen. Jätte skönt!

Idag har det vart lite agility. Vi skulle byggt en bana men när vi kom hade även den andra gruppen byggt bana så istället för att slösa tid på att bygga ny tog vi deras :).
Vi byggde även upp lite hopptekniksövning.
När det var Dana och min första tur gick det hur bra som helst! Hon var framför mig hela tiden och taggad. Fick till två bakombyten :). Jag belönade med att kasta godispåse, leka med henne & att hon fick "jackpott" i godisväg. Och givetvis var jag jätte glad.
När det var vi nästa gång var hon omotiverad, sprang jämte/bakom mig. VARFÖR?????
Vet inte vad det är som gör att hon taggar ner......
Kan inte hjälpa att känna en stor sorg när jag vet att hon kan. Fick råd om att springa på och när jag spurtade rakt fram var farten uppe lite igen, men inte som innan.
Så får helt enkelt ta upp detta på kursen och som en svamp suga åt mig alla tips jag kan få.

Krameikram!

2 kommentarer:

Ussi sa...

Hej.
Vilken viltspårstalang Dana är. Hon jobbade på otroligt bra i spåret. Vad månde bliva av denna duktiga spårdam???:)
Ha ett bra avslut på veckan så ses vi på onsdag.
kram Eva och Draculaussi

Anonym sa...

Du o jag har lite samma problem med våra hundar...de blir långsamma o lite låga. Men jag förstrå din glädje över att ha fixat 2 bakombyten!!! Det jag har gjort o som jag tycker har hjälpt är att endast köra med godisbelöningar o mkt fart banor där det inte funnits några svårigheter för henen (ex. slalom, platta tunneln etc). Hur gammal e Dana? Tror du inte att hennes säkerhet o fart växer med tiden ju mer ni tränar o bara har skoj? Det tror jag!!