onsdag 14 januari 2009

Susan Salo

Igår åkte jag till Borås bk för en filmvisning av filmen Foundation Jumping med Susan Salo. Detta var faktiskt väldigt inspirerande eftersom att nästan allt gick tillbaka till mina rötter....hästarna!
Detta är ju en väldigt viktig del att hunden hoppar rätt i och med att skaderisken blir större om de belastar fel. Även osäkra hundar inför ett hinder sänker fart och skuldror, trampar av fel, tappar tid och självförtroende. Detta som Susan säger är kanske inte de man själv ser i första hand eftersom man är upptagen med att själv springa och visa hunden nästa linje.
Man vill, precis som med hästarna, att dem skall trampa under sig och att vikten fördelas på de bakre haserna.
Detta tränar man upp med olika studsövningar som visades i filmen (detta också från hästvärlden). Hon jobbar alltid mot "target" för att detta inte skall kopplas för hunden som en handlingsövning. Utan övningen går ut på att hunden skall lära sig att avståndbedömning och på så vis kunna göra bra avstamp och landningar helt själv. En del hundar är bättre och en del sämre i sin teknik som allt annat men det kan tränas upp. Och som Susan sa "Man arbetar med den hunden och förutsättningarna man har. Och gör det bästa utifrån det". Bra va :)!
Filmen gav mig väldigt mkt eftersom hon referade, jämförde och förklarade utifrån hästvärlden. Sedan omvandlade hon det till hund och förklarade de olikheterna. Detta gav mig många "AHA" upplevelser, speciellt då agility är nytt för mig :).
Så nu kan jag lite mer i teorin nu ska det överföras till praktik :)
Inte lika lätt men lättare nu när man förstår mer!

Vi såg 2 av 4 avsnitt så fortsättning följer!

Sedan har jag knappt sovit något för en viss Snuzertjej (Nelly) vaknade inatt vid kl 01.30 och ville ut. Detta brukar hon inte göra så tänkte att hon måste vara nödig. INTE DÅ!
Hon sätter igång och VRÅL SKÄLLER! Japp då var ju rådjuren hos oss igen.....! Sen efter att rusat ut i morgonrock och vart allmänt irriterad var det inte lätt att somna om!


Kramelikram!


1 kommentar:

Anonym sa...

Heja scnauzerpinglan!!! Ge dom vad dom tål. Matte säger att vi alltid behöver klövar. Så blir det något kvar när du fångat dom så vet du:D
Real och Derby